Pàgina d'inici > podcàsting > Podcàsting vs ràdio

Podcàsting vs ràdio

El podcàsting manté una especial relació amb la ràdio, el mitjà que en principi li seria més pròxim (en defintiva, parlen el mateix llenguatge, el de la comunicació sonora). Una relació que a mi m’agrada definir, utilitzant terminologia anglesa, com de “wait and see”. Per què? Doncs perquè, d’una banda, el podcàsting competeix amb la ràdio per característiques i per continguts. Però d’una altra, suposa una oportunitat per a les empreses radiofòniques per ampliar i millorar la seva oferta.

Fins ara, les emissores de ràdio oferien els seus continguts a la xarxa per tres vies: en directe, per streaming o per descàrrega manual. El podcàsting els permet que el procés sigui automàtic, alhora que facilita una major fragmentació de l’oferta. Per les seves característiques, el podcàsting té alguns punts forts davant la ràdio:

  • Trenca la dictadura de l’horari i de la graella de programació.
  • L’usuari té més autonomia i control en l’audició.
  • Facilita la mobilitat.
  • Més especialització i, com a conseqüència, generació de nano audiències.
  • Possiblitat de formats més experimentals.

Davant d’això, què fan les emissores tradicionals? La majoria es limiten a utilitzar la tecnologia del podcàsting per ampliar les opcions de l’oient… perquè escolti allò que ja pot escoltar per les ones. És evident que això millora el producte perquè dóna més autonomia al receptor. Si ens fixem, per exemple, en els podcasts de Catalunya Ràdio, veurem que les possibilitats d’elecció són moltes, de tal manera que l’oient pot triar de forma més detallada allò que li interessa. Quant als continguts, en canvi, no suposa cap novetat. Ara bé, tant en aquest cas com, per exemple, en el de la Cadena SER, les empreses radiofòniques estudien l’opció de generar continguts específics com a podcasts, segons he pogut confirmar en converses amb alguns dels seus responsables. El dia que això sigui una realitat, el binomi ràdio-podcasting farà un salt endavant.

Advertisements
Categories:podcàsting Etiquetes: , ,
  1. fisasytimoneda
    febrer 20, 2008 a les 8:14 pm

    Bona nit Toni!!!..Estic totalment d’acord amb el que dius. A mi, m’agradaria matitzar una cosa que dius per això. Em vui referir a la competició que, segons tu, es produeix entre l’emissora de ràdio i el podcasting. Jo crec que no hi ha competència, ja que, el que fas, es escoltar un programa que ja s’ha fet i, en canvi, tu no pots escoltar una repetició d’un programa, doncs fins les tantes de la nit, que és quan, normalment, els programes repeteixen alguns programas de la graella de programació. ¿Què en penses? ¿cresus que m’equivoco?

    *N E L L Y*

  2. laranna
    febrer 20, 2008 a les 8:50 pm

    Ian jo crec que t’equivoques… ara és quan estic jo equivocada però intentaré explicar-me!
    Les emisores “professionalment reconegudes” tenen els seus podcast, però altres persones que volen dedicar-se a aquest món també tenen la possibilitat de crear i penjar els seus podcasts amateurs, per tant aquests poden fer-los la competència a la ràdio.

    No és d’extranyar estem veient constantment com la TV d’internet o les sèries de Youtube estan agafant força i treient espectadors a la televisió convencional, no pot ser aquest el cas de la ràdio? Que en penses?

  3. febrer 20, 2008 a les 8:51 pm

    Ian, quan parlo de competència em refereixo als continguts. És a dir, la possibilitat que els podcasters cobreixin demandes que la ràdio, pel seu caràcter més generalista, no pot satisfer. Per cert, que demà a classe tenim un convidat que és macaire, tu que n’ets fan de la poma…

  4. paticirera
    febrer 20, 2008 a les 8:52 pm

    Fins ara em pogut comprobar que es pot fer un videoblog en directe. El que jo me pregunto, es si un programa de radio es pot escoltar en directe a través del Podcast. Jo no crec que hi hagi compet`ncia entre radio i podcast, sino que el podcast és un complement d ela radio, ja que significa escoltar el mateix, però en diferent franja horaria.

  5. silviaperales
    febrer 20, 2008 a les 8:55 pm

    Lara, estic totalment d’acord amb tu. Jo crec que a mida els usuaris anem coneixent el món dels podcast, anirà guanyant força de la mateixa manera que ho ha fet youtube amb la televisió.

    Els podcast poden arribar allà on la ràdio no pot, i especialitzar-se en en les necessitats de cadascú.

  6. laranna
    febrer 20, 2008 a les 9:30 pm

    Jo també sóc Macaire!

  7. febrer 20, 2008 a les 9:46 pm

    Como ya se ha dicho, yo también creo que radio y podcasts se pueden complementar. Cubren distintos momentos del día y tienen una base esencial que les distingue: la inmediatez. Para dejarlo más claro: es como comparar CNN con YouTube (bueno al menos cuando haya más contenidos “oficiales” en YouTube, por ejemplo como tiene Antena 3). Cada cosa tiene sus pros y sus contras, pero sobre todo hay que tener en cuenta que el podcast está en vías de desarrollo, mientras que radio lleva con nosotros alrededor de un siglo. A 4 años de comenzar la radio nadie pensaba en su impacto y es uno de los inventos de más éxito de la historia. Lo que debemos cuidar es que no se reduzca al podcasting a “repetir lo que dice la radio en otro horario” sino que hayan contenidos específicos, aunque sean “amateur”, la variedad lleva tarde o temprano a la calidad.

  8. Eli
    febrer 20, 2008 a les 10:15 pm

    Macaire Lara ;), estic d’acord amb tu. Y Edu, con eso que dices que el podcasting lleva sólo cuatro años y ya está cogiendo fuerza, totalmente de acuerdo contigo.

    Patricia, yo creo que te equivocas al pensar que el podcast es un complemento de la ràdio. Puede ser un complemento, llamémosle servicio, pero va más allá de la ràdio. Tú puedes hacer un podcast y ni siquiera trabajas en la ràdio. Así que podcast no quiere decir exlusivamente: “escoltar el mateix, però en diferent franja horaria”.
    Por otra parte, que sentido tiene escuchar podcast en directo en vez de la ràdio? Que aun así dudo que exista esta posibilidad, más que nada porqué se supone que el iTunes (pongamos por caso) te descarga el podcast una vez està colgado en la web, así que a tiempo real no lo puedes colgar (los emisores), descargar (el iTunes) y escuchar (el usuario). Bufff… que lio, no?

    Eli ^^

  9. aTimoneda
    febrer 21, 2008 a les 7:53 pm

    Buenass!!

    Ian, yo también estoy de acuerdo contigo en cuanto a que no hay competencia entre radio y podcast. Simplemente porque siempre he creído que el podcast era una especie de “complemento” de las emisoras colgado en internet para aquella gente que se había perdido un momento determinado o, simplemente, porque quería volverlo a escuchar.

    Saludoss!! 😉

  10. Gina
    febrer 21, 2008 a les 10:03 pm

    Crec que no es pot comparar el podcasting amb la ràdio, almenys ara mateix. El nombre de persones que escolten podcasts, comparats amb la ràdio, és molt mooolt petit, tal i com hem pogut veure a classe (només dues persones escoltaven podcasts).

    Jo estic d’acord amb el que alguns heu comentat per aquí, que quan parlem de podcasting no parlem de competència de la ràdio, sinó una d’una forma més d’ampliar-ne les seves possibilitats.

  11. febrer 21, 2008 a les 10:10 pm

    Uhum Gina

  12. Gina
    febrer 21, 2008 a les 10:11 pm

    Uhum Laura

  13. febrer 21, 2008 a les 10:12 pm

    Però aixó d’escoltar la ràdio per internet ja es feia, no? No crec que sigui un invent d’ara… Almenys jo havia escoltat la ràdio per internet abans. I segueixo pensant que no és tan fàcil com dieu aixó de les descàrregues manuals dels Pocasts, no sé…

    I estic d’acord amb la Gina… la ràdio no morirà mai, no es pot comparar el nombre d’oients de la ràdio. Quan anem al cotxe posem la ràdio, no crec que la gent es baixi el podcast i el grabi a un cd per escoltar-ho…

  14. febrer 22, 2008 a les 9:40 am

    Realmente el podcast abre muchas puertas que la radio convencional no puede abrir. Creo que es imprescindible que siempre hayan alternativas, sobretodo en la comunicación.

  15. Pol
    febrer 22, 2008 a les 3:44 pm

    Jo crec que el podcast no es un complement de la ràdio ni res per l´estil.
    Per mi el podcast es donar una oportunitat a la gent que té coses a dir i no té cap o poques oportunitats a dir-les en altres medis, o que es un locutor de ràdio i vol dir coses o temas que mai díria a una ràdio.
    Nose si m’enteneu…..

  16. paulopez
    febrer 22, 2008 a les 4:21 pm

    Yo creo que tienen que ir paralelos, por que son muy parecidos peor también en algunas conotaciones son muy diferentes, por ejemplo, en los podcaste puedes hablar de lo que quieras no tienes ningun filtro, para lo bueno o lo malo.Es como un arma de doble filo.
    Creo que una necesita al otro.

  17. febrer 22, 2008 a les 6:09 pm

    Diuen els experts, que en un futur no gaire llunyà la televisió oferirà la possibilitat de veure els programes on-demand, o sigui que el veus en quant tu el vols veure, crec que amb la radio-podcast és el que ja està passant, el present…

  18. Eli
    febrer 22, 2008 a les 6:52 pm

    Iacobus, del que dius aquest servei (molt simple encara) el fa Imagenio amb “te lo perdiste” i també, les noves televisions -com LG o JVC- ja incorporen un disc dur per tal de grabar allò que vols veure i no pots perquè o no ets a casa o estas fent altres coses o…

    És una bona opció, aquesta de la tv, però encara no està tecnològicament prou desenvolupada (in my opinion ja que jo ho he pogut comprobar i si estas veient la tv, aquesta no té la capacitat de grabar un altre programa).

    Però és un punt positiu a l’hora de comprar un tv o contractar un servei com Imagenio (que clar, el “te lo perdiste” és pagant).

    Eli ^^

  19. laranna
    febrer 23, 2008 a les 2:17 pm

    Ei necessitem més temes! Ens estem quedant estancants!

  20. mireiaportabella
    febrer 23, 2008 a les 3:56 pm

    Sincerament, crec que poc a poc, al igual que la Televisió, el podcast anirà sobstituïnt la ràdio.
    Cada vegada més, les noves generacions van utilitzan menys els mitjans de comunicació tradicionals, per això hi ha un tant per cent molt elevat de possibilitats que el podcast acabi reemplaçant la ràdio.

    ,,mireia

  21. febrer 23, 2008 a les 4:40 pm

    Jo mireia no crec en la desaparició de la ràdio, si poden competir, però la radio no està morta. La profesionalitat que existeix en la ràdio penso que no es pot comparar, és instantania cosa que en els podcasts un pot escoltar anècdotes, coses pasades, en canvi, amb la ràdio escoltes el present.
    Cap mitjà pot posar-se a la seva altura per la seva inmediatesa. Més aviat penso que el podcast és el podcast i la ràdio és la ràdio. En definitiva, dues coses diferents.

  22. mireiaportabella
    febrer 23, 2008 a les 4:50 pm

    Elena, crec que poc a poc el podcast anirà sent un substitut de la ràdio, però això no vol dir que jo hi estigui d’acord.
    Penso com tu, la ràdio ñes un mitjà de comunicació que és especial i únic. La improvització molte svegades és necessària.
    Jo no canviaria èscolktar la ràdio en directe per un podcast.
    😉

    ,,mireia

  23. febrer 23, 2008 a les 5:57 pm

    Jo tampoc crec en la desaparició de la ràdio, però si que és veritat que cada vegada s’escoltarà més el podcast ja que avui en dia, darrera la feina ningú te temps i tothom va estressat i no pot escoltar en directe alguns programes de ràdio. Així doncs, per a poder-los escoltar la millor solució és el podcast. Sinó, mireu el què passa a EEUU(que com amb tot van més adelantats que nos).

  24. febrer 23, 2008 a les 5:59 pm

    Per una altre part, crec que és una ajuda per a les emisores tradicionals, ja que amb la llibertat que dóna al receptor per a què escolti els programes a l’hora que els vagi bé, fa que l’audiència augmenti.

  25. febrer 23, 2008 a les 6:29 pm

    Creo que la gran pregunta no debería ser: radio o podcasting, sino podcast libre o podcast de la radio (con publicidad). El futuro del podcast depende de nosotros mismos. Si nos limitamos a escuchar los podcasts de las radios (que incluyen la publicidad), los podcasts privados perderán la motivación. Para qué crear contenidos si nadie los escucha? Creo que deberíamos tener un cierto equilibrio a la hora de escoger lo que escuchamos. No hace falta siempre oír los podcasts de la gente, pero si solo nos dedicamos a los profesionales, el podcasting acabará siendo una repetición “a la carta” de la radio.

  26. Eli
    febrer 23, 2008 a les 6:32 pm

    Jo no crec que desaparegui, simplement els mitjans convencionals es donaran compte de la força que tenen aquest nous formats digitals i començaran a aprofitar-los. Ara, ni tan sols es “mullen” per provar coses noves, la gent vol novetats i no el mateix que sempre. Doncs amb el podcast poden innovar, és la gran oportunitat que tenen per canviar la seva manera de fer. Vull dir que s’han de donar compte dels avantatges que el podcàsting té però també dels que la ràdio ofereix i saber com transmetre què i a travès de quin.

    Eli ^^

  27. febrer 24, 2008 a les 10:17 am

    Eli estic amb tu, i també penso que tant la ràdio com el podcàstig han de saber potenciar els punts forts que no comparteixen, per exemple, en el cas de la ràdio: la immediatesa, la transmisió instantània a temps real, que la fa tan característica i que li dóna aquell toc més humà amb la participació de l’oient.
    També crec que la ràdio ha de fermar les oportunitats que ofereix i que cap altre mitjà no és capaç, aprofitar les noves oportunitats que la web desenvolupa i innova. Ha de buscar el camí per fer una nova ràdio, insustituible i d’aquesta manera assegurem el futur del mitjà amb més bagatje.

  28. Pol Smith
    febrer 24, 2008 a les 5:52 pm

    No crec que ningún dels dos substitueixi a l’altre… almenys de moment.

    Potser en un futur, si algun hagués de substituir l’altre crec que seria el podcast, però més aviat fusionant-se… per exemple aprofitant la transmissió instantània de la ràdio per donar-li aquell toc humà que diu la Elena i les ventatjes del podcasting que s’esmenten en aquesta entrada.

    De totes maneres no tenen per què fusionar-se: com ha anat dient tothom, crec que es poden complementar un a l’altre sense que ningun dels dos resulti prescindible. Crec que aquest món té moltes possibilitats i encara han estat poc contemplades

  29. raqferllom
    febrer 24, 2008 a les 7:54 pm

    Jo crec que encara és massa aviat per saber si el podcast pot substituir a la ràdio. Però jo crec que pot arribar a un alt nivell. Sa gent d’avui dia te moltes ganes d’expressar-se, i el podcast i altres mitjans similars lis donen aquesta oportunitat.

    El que passa és que sí que pot ser perillós per una qüestió de control de contingut. En les ràdios sí que hi ha un cert control per una qüestió de professionalitat, però en aquests altres tipus de mitjan de comunicació no hi ha llei.

  30. febrer 24, 2008 a les 8:53 pm

    No considero possible que els podcasts substitueixin a la radio. La mitjana d’edat de consumidors de radio (al marge de la radio esportiva) no baixa dels 40 anys. Moltes d’aquestes persones no han vist un podcast en tota la seva vida, i molt menys entendrien com poden fer ús dels podcasts per ciencia infusa.

  31. febrer 24, 2008 a les 8:54 pm

    Tot i això crec que s’hauria de posar algun filtre de continguts de podcasts. No em refereixo a la censura, sino a que hi hagin 2000 podcast que parlin del mateix i fins hi tot alguns que plagin les idees d’altres. Això es podria fer?

  32. febrer 24, 2008 a les 9:22 pm

    Yo no veo esa competición de la que hablas. Por un lado, pienso que hay mucha más gente que escucha radio a Podcast. Y por otro lado, el podcast en radio, a no ser que amplien información, es escuchar un programa que ya se ha hecho.
    Al contrario, yo veo bueno que existan los dos.
    Primero porque puedes escuchar la radio que tu quieres, te la montas a tu manera. Y segundo, yo creo que como el podcast es más libre que una radio siempre se pude decir todo aquello que no dices por radio.
    El podcast nunca sustituirá la radio, pienso yo, simplemente se complementarán.

  33. oscardorado
    febrer 24, 2008 a les 10:04 pm

    Puede sert que el podcast algun dia pueda hacerle conpetencia a la radio y mas sabiendo que la gente cada vez tiene menos tiempo para hacer las cosas. En este sentido los podcasts gozan de cierta ventaja, pero la realidad es que la radio es un emdio mucho más evolucionado. Tiempo al tiempo…

  34. giserra
    febrer 24, 2008 a les 10:05 pm

    He llegit els comentaris, i potser m’equivoco però crec que ningú ha parlat de la publicitat. Les emissores viuen de la publicitat, i si perden oients en directe perquè el que faran aquests és descarregar-se a l’ipod un programa de ràdio, perden diners. Per tant, penso que és un mitjar que perjudica a la ràdio convencional. Però com el Nacho ja ha dit, no la subsituïrà mai.

  35. febrer 24, 2008 a les 10:17 pm

    La radio!! Toni y que haremos con la radio si es una de tus puntos más fuertes. La radio nos la acercaste tú, haciendo pruebas con el Audacity y grabando en el estudio, genial!!. Pues que quieres que te diga yo prefiero la radio que además es una de nuestras herramientas de trabajo.

  36. febrer 25, 2008 a les 10:26 am

    Es una gran idea, y personalmente, es una gran ventaja ya que me permite escuchar programas que me interesan mucho que sin este servicio no podría por tema de horarios. En mi caso,me permite escuchar el programa deportivo El Larguero de la Cadena Ser, que por su horario de emisión pocas veces lo puedo escuchar en directo.

  37. febrer 25, 2008 a les 9:54 pm

    Temps al temps sobre el tema de la publicitat. No oblidem que la pela és la pela.

  1. febrer 23, 2008 a les 1:23 pm
  2. febrer 24, 2008 a les 3:35 pm
  3. Novembre 17, 2008 a les 10:56 pm

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: